GYŐR UTCÁI

Győr város közel 1100 naprakész közterületének ismertetése CZVIKOVSZKY TAMÁS szerkesztésében és fotóival.

I

GYŐR HÍDJAI

Városunkat többek között a hidak városának is szokták hívni, emlegetni. Jogosan, hiszen ha a folyók városa is vagyunk, ebből következik az előbbi jelző is. Ráadásul a város szerkezete úgy alakult, hogy a Budapest – Hegyeshalom 1 sz. vasúti fővonal és az M1 autópálya, a Győrt megkerülő út elkészültéig az 1 sz. (E65) út is városunkat kettészelve haladt. Ezek a közlekedési útvonalak csak növelték a felüljárók, hidak szükségességét.

 

FOLYÓ FELETTI HIDAK

Rába hidak

Ifjúság hídja

A Radó sziget északi csücskén eredetileg fahíd volt, de az 1964-es jeges árvíz rongálása után újra kellett építeni a gyalogos hidat. Uszodai hídnak is szokták emlegetni a győriek.

Rába kettős híd

A Radó sziget (korábban Séta tér, vagy Rába sziget) a Rábát kettéválasztja. A Rába főágán és a mellékágán átívelő hidak a Belvárost Szigettel, illetve Újvárossal kötik össze.

Petőfi híd, a gyalogos-közmű híddal A híd önmagában egy kor-emlék, hiszen a RÁBA-gyár tervezte, építette, Közép-Európa, első hegesztett technológiával készült hídját. Mellette a közművek átvezetését szolgáló, gyalogos forgalomra alkalmas keskeny híd is van. A Belvárost Újvárossal és Szigettel köti össze. Pető i Sándor (1823-1849), költő, a magyar költészet egyik legismertebb és legkiemelkedőbb alakja.

Béke híd

A városon átvezető 1 sz. út (Szent István út) hídja a folyó felett. Gyalogos forgalomra csak a híd déli oldalán van lehetőség.

M1 autópálya felüljáró-hídja

A 83-as – M1 csomópontja után Abda felé a Rába folyó és ártere felett van.

Holt-Rábca hidak

Pinnyédi híd

A híd eredetileg nem ide épült, hanem a mai Híd utca helyén állt, az akkor még ott folyó Rábca felett, ami Szigetet kötötte össze Újvárossal. Innen szállították el mai helyére, a Holt-Rábcához. Rossz állapota miatt a forgalom elől már évek óta lezárt.

Olimpia híd

A Pinnyédi híd, iatal, pár éves „testvére”, pótlója, ez a híd, ami Szigetet köti össze Pinnyéddel.

Holt-Marcal hídjai

M1 autópálya felüljáró-hídja A 83-as – M1 csomópontja után Abda felé a Holt Marcal feletti híd.

Holt Marcal gyalogos híd

Gyirmót felett, festői környezetben van ez az acéltartókkal megerősített fahíd, ami a Csikóréten levő tanösvényhez, madárleshez vezet.

Mosoni-Duna hidak

Jedlik Ányos híd

A 2010-ben épült híd Révfalut köti össze Szigettel, illetve Újvárossal. A híd „elődje” a Vásárhelyi Pál gyalogos híd volt, (korábban fahíd), ami a budapesti Erzsébet híd építésekor megmaradt elemekből épült. Emlékét a Jedlik Ányos híd révfalui hídfője mellett elhelyezett pilonja őrzi. Jedlik Ányos (18001895), bencés szerzetes, természettudós, oktató és feltaláló. Vásárhelyi Pál (17951846), vízépítő mérnök, a Tisza szabályozás mérnöke.

Kossuth híd

A város talán egyik legszebb hídja. Belváros és Révfalu között ível át a Mosoni-Duna felett. Kossuth Lajos (1809-1894), politikus, magyar államfér i, a Batthyány-kormány pénzügyminisztere, a Honvédelmi Bizottmány elnöke, Magyarország kormányzó-elnöke.

Széchenyi híd

A város leghosszabb hídja Belváros és Révfalu között. Belvárosi oldalán indul a 14 sz. út is Szlovákia felé. Széchenyi István (1791-1860), „a legnagyobb magyar”- ként számon tartott politikus, író, közgazdász, a Batthyány-kormány közlekedési minisztere.

Klatsmányi Tibor híd

Leg iatalabb és talán legkecsesebb hidunkat 2018-ban adták át a 813 sz. út részeként. Formája hasonlít a Duna felett 2007-ben épült Pentele hídra, amit alakja után „Kosár híd”- ként is emlegetnek. Klatsmányi Tibor (1933-1986), hidász, hídépítő mérnök, főiskolai tanár, a győri Közlekedési és Műszaki Főiskola (Széchenyi Egyetem) tanszékvezetője, a KTMF Közlekedésépítési Intézetének igazgatója.

Iparcsatorna hidak

Likócsi híd

A Pesti út hídja az Iparcsatorna felett.

Kiskúti híd I.

A Mártírok útja – 1 sz. főút hídja.

Kiskúti híd II.

Mártírok útja lehajtójának hídja.

 

KÖZÚTI HIDAK, FELÜLJÁRÓK

HIDAK

Baross Gábor híd

A város szívének egyik legmeghatározóbb közlekedési létesítménye, ami Nádorvárost kapcsolja össze a Belvárossal, 1893-ban épült. 1945-ös lebombázása után három évvel később építették újra. Többszöri felújítása, szélesítése után mai felújított állapotát 2014-ben nyerte el. A híd belvárosi hídfőjénél ér véget a 82 sz. út.

Bisinger József híd

A Belvárost Gyárvárossal összekötő felüljáró az 1 sz. út részeként a Fehérvári út felett halad át.

Ipar úti híd

Az Urbantsok utca, a vasúti teherpályaudvar és a Kandó utca feletti felüljáróhíd Nádorvárost (Jancsifalut) köti össze Gyárvárossal. A győriek Púpos hídként is emlegetik meredek felhajtóágai miatt.

Pálffy Miklós híd

A 81 sz. út győri szakaszának egyik hídja a Fehérvári úton, Nádorváros és Gyárváros között.

FELÜLJÁRÓK

M1 autópálya felett:

Ikrényi út (84125 sz. út)

Baráti út (83129 sz. út)

Külső Sági út (8222 sz.)

813-as út (Győrszentiván, Ipari Park, AUDI)

– M1 autópálya 112-es km szelvény felett

Nagyhegyi felüljáró – Nagyhegy – Szőlőhegy között               

 

M19-es út felett:

Szentiváni erdő és Avar út között

813 sz. út

Sugár út és Barackos út között

Felüljáró út

Kálmán Imre utca (gyalogos-kerékpáros híd)

Homoksori út

 

 

Vasút felett:

Bakonyi út (821 sz. út) – Budapest - Hegyeshalom 1 sz. vasúti fővonal és Közép utca felett

Hecsei út – Budapest – Hegyeshalom

1 sz. vasúti fővonal felett (Hecsei felüljáró)

813-as út – Budapest – Hegyeshalom

1 sz. vasúti fővonal felett

M19-es út – Budapest – Hegyeshalom

1 sz. vasúti fővonal felett

Fehérvári út (81 sz. út) – Győr-Szombathely vasút, valamint a Szauter Ferenc utca és az Erfurti út felett.

 

Egyéb, városon belüli felüljáró:

Verseny utcai gyalogos felüljáró

A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér, parkoló feletti átjárója a Szigethy Attila út és a Vásárcsarnok előtti tér között.

Mártírok útja – Tóth László utca felett.

 

Vasúti hidak:

Rába híd Budapest – Hegyeshalom

1 sz. vasúti fővonalon.

Rába híd Győr – Sopron GySEV vasútvonalon.

 

ALULJÁRÓK

Győr Vasútállomás, gyalogos aluljáró Az Eszperantó út (Vidéki autóbusz pályaudvar) és a Révai Miklós utca között, a személypályaudvar vágányai alatt, a peronokhoz vezető vasúti aluljáró meghosszabbításával jött létre. (Tervező: Ring László)

Nádor aluljáró

A Tihanyi Árpád út elején, 2006-ban készült közúti, gyalogos és  kerékpáros közlekedésre alkalmas aluljáró a Baross hidat tehermentesíti elsősorban. Nádorváros, illetve a város déli területének forgalmát hivatott ellátni a Belváros irányába.

Gyárvárosi gyalogos aluljáró A Győr-Gyárváros vasúti megállóhelyre érkezők biztonságos, Nádorváros és Gyárváros irányába történő közlekedésére létesült.

Jereváni úti gyalogos aluljáró Adyváros és a József Attila városrészt kettészelő Győr-Szombathely vasútvonal alatt épült.

Marcalvárosi gyalogos aluljáró A Bakonyi út, valamint a GySEV teherpályaudvar kihúzó vágánya alatt létesített aluljáró köti össze a Lajta út és a Déry Tibor utcát, azaz Marcalváros I - et a II -vel.

Ménfőcsanak vasút alatti gyalogosaluljáró

A Kisdobos utca és Új Élet út között a GyőrSzombathely vasútvonal alatt készült.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 27
Tegnapi: 75
Heti: 397
Havi: 1 495
Össz.: 54 008

Látogatottság növelés
Oldal: GYŐR HÍDJAI
GYŐR UTCÁI - © 2008 - 2024 - gyoriutcak.hupont.hu

A weblap a HuPont.hu weblapszerkesztő használatával született. Tessék, itt egy weblapszerkesztő.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »